- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
تجربیات مدون آموزشی
(ویژه ارتقاء شغلی عالی)
موضوع:
چگونه اعتماد به نفس و خودباوری را در کلاس ادبیات در دانش آموزم نهادینه کردم؟
در این تحقیق که اینجانب در مورد اعتماد به نفس و خود باوری و مقابله با کمرویی یکی از دانش آموزان کلاس دوم راهنمایی انجام دادم پس ازاینکه این وضعیت را در این دانش آموز مشاهده نمودم به گردآوری اطلاعات از والدین و مدیر و دیگرهمکاران پرداختم و پس از اینکه با یکی از دوستان که مشاور بود تبادل نظر کردم به این مطلب دست یافتم که این دانش آموزبه دلیل اینکه فرزند اول بوده ودر کارها امر ونهی زیادی شده و همچنین از قبول مسئولیتها تاحدی سر باز زده است این عوامل از جمله مهمترین عوامل کمرویی وی شده است.
در این تحقیق با انجام این اقدامات که به والدین و دیگر همکاران این آموزشگاه اشاره کردم توانستیم تاحدی در کاهش کمرویی این دانش آموز مؤثر باشیم:
1- به خانواده او تذکر داده که در کارهای منزل و خارج از منزل بیشتر اورا مشارکت دهیم
2-در سر کلاس و همچنین در منزل به او داشتن شهامت و عزت نفس را تلقین کنیم
3-در مدرسه و خصوصاً در ساعت ورزش اورا در بازی و ورزش مشارکت بیشتری دادیم
4- به او در کلاس مسئولیت داده که گروه کلاسی درس حرفه را بگرداند و از وی در کلاس سؤال و جواب میکردم
5-در کلاس سایر دانش آموزان به علت ساکتی و کم حرفی وی اورا مورد تمسخر قرار میدادند که با این قبیل از دانش آموزان برخورد کرده و آنها را از انجام این کار باز داشتم
هر کسی ممکن است باموقعیت های نا خواسته و نا خوشایندی روبرو شود و نتواند با آنها مقابله کندو واکنش مناسبی از خود نشان دهد.
(شارتیه، براتیه، ترجمه هوشیار، رزم آرا،1369 کمرویی و راههای درمان آن -انتشارات سپنچ) کمرویی به عنوان یک نقیصه جدی در زندگی فردی و اجتمایی است در هر جامعه درصد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان و بزرگ سالان با این اختلال رفتاری و عامل باز دارنده رشد شخصیت اجتماعی مواجه هستند. جامعه ما نیاز مند انسانهایی پویا، کوشا، هوشمند و خلاق و متعهد و مسئولیت پذیر است بنابر این اساسیترین آفات رشد متعدل در خانوادهها میتواند در جامعه اسلامی فراگیر شود، بدون تردید اختلال کمرویی قابل پیشگیری و درمان است. (افروز 1379 روانشناسی کمرویی و روشهای درمان-نشرفرهنگ اسلامی)
تعاریف واژگان:
چگونه: ادوات استفهام (از چه نوع) در چه وضع، چه جور، چه طور منظور از چگونه در این تحقیق کیفیت میباشد ( فرهنگ معین صفحه 551)
دانش آموز: کسی که دانش میآموزد. (منظوردختری در گروه سنی 12-13 سال میباشد)
کمرویی: یک توجه غیرعادی و مضطربانه به خویشتن در یک موقعیت اجتماعی که در نتیجه فرد دچار تنش روانی عضلانی شده، شرایط عاطفی و شناختیاش متأثر شده و زمینه بروز رفتارهای خام و سنجیده و واکنشهای نا مناسب در وی فراهم میشود. (افروز 1379 روانشناسی کمرویی و روشهای درمان- نشر فرهنگ اسلامی)
مدرسه: طبقه، درجه، مرتبه، رده، صنف، ردیف، اطاق درس (عمید ص 979)
راهنمایی: دوره راهنمایی تحصیلی پس از دوره ابتدایی آغاز میشود و مرحله دوم آموزش همگانی به شمارمی رود. طول مدت تحصیل در آن سه سال تعیین شده است. در سال تحصیلی 51-1350 اجرای این دوره تحصیلی در سراسر کشور آغاز شد
کلاس: جای درس خواندن، محل درس دادن، آموزشگاه (عمید ص 107)
ترغیب: برغبت آوردن، راغب کردن، خواهان کردن (عمید ص 389)
اینجانب …….، دارای مدرک لیسانس ادبیات فارسی، مدت …. سال است که در خدمت آموزش و پرورش هستم. تاکنون مدارس زیادی تدریس کردهام و تجربههای زیادی در مسائل آموزشی و تربیتی کسب نمودم.
در سال 92-91 در مدرسه راهنمایی…….. خدمت کردم. در پایه دوم با دانش آموزی با نام فاطمه مواجه شدم که به شدت از این که مورد توجه قرار بگیرد، رنج میکشید و همیشه دوست داشت در حاشیه باشد و کمتر در کلاس ابراز نظر میکرد. به همین دلیل تصمیم گرفتم با توجه به این که تجربه زیادی در این چند سال کسب نمودم، اینن دانش آموز را از مشکل روانی ای که برایش پیش آمده آزاد کنم و حس اعتماد به نفس و خودباوری را در او نهادینه کنم
دانش آموز فاطمه. ش که تا کنون 2 سال است که با او درس دارم و دانش آموز ساکت و کم تحرک وکم حرف میباشد از لحاظ در سی در حد متوسط بوده و اگر از وی سؤال شده باسخ میدهد در غیر این صورت سکوت را اختیار مینماید، در فعالیتهای کلاسی مشارکت نداشته و اهل بگو و بخند با بجه ها نیست به این دلیل که آشنایی نسبی با او داشتم از وی نام و مشخصاتش را نپرسیدم چون که او به آهستگی صحبت میکند من احساس میکنم که چیزی مانع صحبت کردنش میشود هر هفته 8 ساعت در آن کلاس تدریس داشتم. در تمام ساعات تدریسم فاطمه سکوت اختیار میکرد و چیزی نمیگفت به دنبال علت مسئله بر آمدم.
با مطالعه منابع و صحبت والدین دلایل این مشکل را چنین یافتم:
با توجه به شواهد و مدارک به دست آمده ٬ میتوان گفت ٬فاطمه از نظر خانوادگی هیچ مشکلی نداشته واحساس ناتوانی و عدم سازش و مشکل عاطفی هم در وی مشاهده نگردیده اورا فردی خجالتی وکم ارتباط با دیگران یافتم. خجالت یکی از علل احساس حقارت است. کم ارتباط داشتن با دیگران هم باعث کمرویی وکم صحبتی میشود
این عوامل سبب جلب توجه من به وی شده که چگونه این مشکل او را بشناسم و آن را حل نمایم.
بس از آنکه مدتها بود به این دانش آموز فکر میکردم که چگونه مشکل کمرویی او را حل نمایم و درس طراحی مسائل یادگیری در رابطه با حل مشکلی از خود یا دانش آموزا ن مطرح شد این جرقه در ذهنم ایجاد شد که کمرویی (فاطمه) را چگونه حل کنم؟
او که از لحاظ درسی نسبتاً خوب است اما گوشه نشین و ساکت و ارتباط اجتماعی با دیگر دانش آموزان ندارد. اوکه به نظر من کمرو است از عزت نفس پایینی برخوردار است. خیلی زود با چند سؤال گیج میشود، خیلی زود میترسد و در برخورد با دیگر دانش آموزان اصلاً"صحبت نمیکند. به این دلیل که در این مدرسه کسی به عنوان مشاور وجود ندارد بر آن شدم که با مطالعه و کنجکاوی خود در مورد این دانش آموز بررسی کنم تا علت این کمرویی را فهمیده و آن را برطرف نمایم. اما کمرویی مشکل پیچیدهای است که برای غلبه برآن باید از روشهای مختلف استفاده کرد. توصیهها و تمریناتی که ارائه میشود، تنها زمانی میتوانند ارزشمند باشد که تصمیم خوددانش آموز (فاطمه محیطی) را نسبت به تغییر روش زندگی اتخاذ کرده باشد و در کنار آن به این اعتقاد داشته باشد که امکان تغییروجود دارد. درواقع تا زمانی که اعتقادی به تغییرپذیری نداشته باشد، تصور تغییر یافتن محال است. عنصرلازمدیگر شجاعت در عملکرد است. این یعنی از تغییر نترسیدن و به پیشواز تغییرات رفتن در جهت بهبود روش زندگی و داشتن زندگی بدون کمرویی.
هنگامی که به طور قطع و یقین مشکل را احساس کردم. پرسش و پاسخهایی در کلاس با هم کلاسیهایش انجام دادم. مطمئن شدم که فاطمه از نظر عضوی وبدنی هیچ مشکلی ندارداز لحاظ خانوادگی هم مشکلی ندارد .
دوستانش اقرارکردند که وی درزنگتفریح با آنها صحبت میکند اما بسیار کم. قبل از هر چیز از دور نظاره گر رفتار او شدم از پشت پنجره دفترمدرسه او را مورد مشاهده قرار دادم؛ متوجه کم تحرکی و کم نشاطی او در رفتار با دوستانش شدم. سپس تصمیم گرفتم که با او شخصاً هم مصاحبه کنم.
فاطمه دروس شفاهی را نمیتواند بیان کند اما دروس کتبی را که نوشتاری است به خوبی و با خط خوب مینویسد و در امتحانات کتبی معمولاً نمره خوبی میآورد ولی در پرسش کلاسی دچار ترس و دلهره شده وپاسخ نمیدهد.2 بار با خانواده او تماس گرفته و پدر اورا دعوت کرده و جویای علت شدم و او مطرح کرد که در خانه به او توجه میشود او فرزند اول خانواده است و همچنین د رکار های منزل کمک میکند ولی درکارهایی که به خارج از خانه مربوط باشد تمایل ندارد و کاری از پیش نمیبرد. همچنین متوجه شد م که درمنزل اورا خیلی به انجام دادن و یا ندادن کارهای مختلف امر ونهی می کنندو اورا مورد انتقاد قرار میدهند.
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :121
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :123
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :125
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :153
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5702
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :244
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :16
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3670
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...